joyvdvlist.reismee.nl

Zikomo kwambiri!

De titel zegt al genoeg.. zikomo kwambiri (heel erg bedankt). Ellen en ik zijn 31 augustus het vliegtuig ingestapt met een fantastisch geldbedrag!

Alle projecten in Malawi mogen een wensenlijst met 3 (grote) wensen doorgeven waarvoor vrijwilligers geld over kunnen maken naar de Doingoood Foundation. Dit hebben Ellen en ik ook gedaan zodat wij zeker weten dat het geld gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is.
Wij hebben voor verschillende projecten gekozen: House of Joy, Lilongwe Youth Organisation, Likuni Mission Hospital en House of Hope.

House of Joy
Voor House of Joy hebben Ellen en ik verschillende dingen aangeschaft. Zo hebben wij 3 waterdispenser aangeschaft zodat de kinderen op het project gezuiverd water kunnen drinken.
Wij hebben verschillende soorten medicatie gekocht. Het kind hoeft dan alleen naar het ziekenhuis voor onderzoek en de medicatie ligt dan al thuis (malariatabletten, antibioticakuren, verschillende zalfjes etc.).
Ellen en ik hebben 20 matrassen aangeschaft incl. beschermlaag zodat de matrassen makkelijk schoon zijn te maken en lang meegaan. Vanuit Nederland hebben wij Lego meegenomen zodat de kinderen kunnen spelen en we hebben als activiteit T-shirts getekend.

Lilongwe Youth Organisation
Lilongwe Youth Organisation is een community project en bevindt zich in de buitenwijken van Lilongwe.
Dit project had onder andere als wens: aanleg van watervoorzieningen. Het schoolgebouw heeft geen stroom en water. De kinderen komen van ver en hebben vaak geen water bij zich. Ellen en ik hebben geld overgemaakt zodat er een watervoorziening (waterput) kan worden aangelegd.

Likuni Mission Hospital
Voor het ziekenhuis in Likuni, Lilongwe hebben wij een uitzuigapparaat aangeschaft. Het ziekenhuis had deze nodig want er was geen (ja, geen) uitzuigapparaat aanwezig in het ziekenhuis..
Een uitzuigapparaat wordt gebruikt voor het wegzuigen van slijm uit de bovenste luchtwegen en mond en keel door middel van een slangetje. Dit is van levensbelang voor vele patiënten.

House of Hope
House of Hope is een crisisopvang voor baby’s onder de 1 jaar oud. De kinderen worden in het project opgenomen omdat er in de thuissituatie niet meer voor het kind gezorgd kan worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Na een jaar wordt er gekeken of het kind terug kan naar de thuissituatie. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt pleegzorg ingeschakeld of wordt een adoptie gezin gezocht zodat het kind een fijn en veilig thuis krijgt.
Op het project wordt nu gezorgd voor een drieling. De moeder van de kinderen is overleden tijdens de bevalling en het lukte de vader niet (vooral financieel) om alleen voor de kinderen te zorgen.
Doingoood wil de vader van de drieling financieel ondersteunen zodat de kinderen naar huis kunnen zodra zij 1 jaar zijn. Doingoood en House of Hope zijn hierover nog in gesprek hoe ze dat gaan aanpakken. Het is een doel voor langere periode. Ellen en ik hebben een geldbedrag overgemaakt zodat het doel in werking gezet kan worden.

Dankzij jullie bijdrage hebben Ellen en ik al deze mooie/ duurzame spullen aan kunnen schaffen. Nogmaals heel erg bedankt!!
Er staan al verschillende foto’s op mijn blog van de aangeschafde spullen. De aanleg van de watervoorziening en de aanschaf van het uitzuigapparaat gaan niet meer lukken in de periode dat wij hier nog zijn. Doingoood houdt ons op de hoogte en stuurt ons foto’s zodra de materialen zijn aangeschaft. Deze foto’s volgen dus nog….

Wat ik nog even kwijt wil is dat we over minder dan 3 weken weer in Nederland op de bank zitten onder een dekentje met warme chocolademelk. Voor nu nog moeilijk voor te stellen omdat wij hier ieder weekend in bikini aan het zwembad liggen, maar ook een fijn gevoel om weer naar huis te mogen.

Ik ga van de laatste drie weken nog maar even extra genieten!

Heel veel liefs

oma theulen

wat mooi dat jullie zo veel mooien dingen konde doen blij dat ik ook met een klein bedrag kon helpen geniet er nog even van hier is het nat en koud .heel veel liefs

Karel

Jeetje Joy, dat is snel gegaan maar wat een bijzondere belevenis. Mooi ook dat jullie zulke mooie dingen hebben kunnen schenken. Ben benieuwd naar je belevenissen naast de mooie verhalen en foto's die je hier hebt gepost. Nog even volop genieten en veel plezier.

Tot gauw, Karel

Tara vd Vlist

Wauw Joy wat een mooi verhaal waar je alle mooie geschenken naar toe hebt gebracht. Ze zijn op een goeie plek, de kinderen en ook verzorgende zullen hier heel blij mee zijn !
En inderdaad nog 3 weken ! Lekker op de bank met choco ??
Hou van je
Kusjes Tara

Tineke ( bijzonder trotse moeder :)

Lieve Joy,

Wat hebben jullie een hoop goede materialen kunnen aanschaffen van het geld dat jullie ingezameld hebben.
Super!!!

Bijzonder ook om te zien dat de kinderen blij zijn met de t'shirts die zij zelf hebben gekleurd. En wat te denken van de Lego die jullie meegebracht hebben.

Maar vooral wat mooi dat jullie zoveel liefde en aandacht hebben kunnen geven aan al die kinderen.
En ook fijn dat jullie er zelf ook van genoten hebben.

Zo'n trotse moeder zit hier achter de pc een stukje te schrijven aan je.
Een moeder die zich niet kan voorstellen dat je een kind naar een tehuis moet brengen omdat je er zelf niet voor kan zorgen......... mijn moederhart moet ervan huilen.
Tegelijkertijd groeit mijn moederhart, omdat ik trots ben op wat jij allemaal hebt gedaan voor je medemens.

Hoe zegt men dat.......een druppel op de gloeiende plaat!
Ik ben trots dat jij ook een druppel durfde te zijn.

Nog 20 nachtjes slapen en dan weer in het Nederland.
Ik verheug me erop!!!
Hou van je, Mama XXX

Tineke ( bijzonder trotse moeder :)

GENIET........ van de laatste drie weken.

Dikke dikke zoen van ons! XXXX
Papa en Mama

Rob, Heleen, Roy en Tim

Prachtig Joy!
Wij als buren zijn heel erg trots op je!

marian

Wow, Joy, wat een geweldige ervaringen!! Ik wens je nog drie heel goede weken in Malawi en een goede reis terug naar Nederland. En ik hoor graag nog wat van je verhalen als we elkaar weer eens zien! Dikke kus, Marian

Hilde

Fantastisch. Geweldig. Een zegen voor een ieder die de gelegenheid heeft gehad om jou te leren kennen in Malawi.

Doingoood