joyvdvlist.reismee.nl

Safari

Gisteren terug gekomen van een geweldige 4-daagse safari in Zambia. Ik heb ontzettend genoten!

Donderdagochtend vroeg zijn we vetrokken richting Zambia. Heerlijk om in een grote ruime bus te zitten na al die krappe ritjes in de minibus. Na een paar uur gereden te hebben kwamen we bij de grens aan. Daar hebben we wat papieren in moeten vullen en betaald voor het visum. Welkom in Zambia! Na een tussenstop voor een heerlijke lunch kwamen we aan het einde van de middag aan bij de lodge. De lodge lag aan een rivier. Tenminste het hoort een rivier te zijn.. het heeft al maanden niet geregend dus de rivier staat bijna droog. Bizar om te zien hoe droog te grond is. Voordat we het door hadden waren de eerste snoepjes al uit de tassen gepakt. Helaas, geen snoepjes de komende 4 dagen.
Donderdagmiddag hebben we nog heerlijk gerelaxt aan het zwembad met uitzicht over de natuur.

Na het zwemmen hadden we ontzettend veel zin in chips. Gelukkig had Ellen haar chips goed verstopt in onze tent dus wij dachten deze lekker op te eten voor de tent. Op zich niet heel handig aangezien er over het hele park bavianen lopen die ontzettend van eten houden. Dat hebben we geweten.. de bavianen stonden binnen een aantal minuten om ons heen, maar wij hebben ons niet laten kennen en hebben snel alle chips in onze mond gestopt. Ha, jammer baviaan. Deze keer winnen wij.
Het was heel apart om tussen de wilde dieren te slapen, zitten en eten.
Tijdens het heerlijke avondeten werd ons verteld dat we in het donker niet alleen mochten lopen. Dat werd Ellen en mij ’s nachts wel duidelijk.. 2 grote, hele grote olifanten naast ons tentje. Toch even schrikken. Nijlpaarden grazend rond de tenten. Onbegrijpelijk maar ontzettend gaaf.

Beide dagen hadden van 6-10 uur en van 16-20 uur een gamedrive. In de tijd daartussen was er tijd om te relaxen aan het zwembad en heerlijk eten tussendoor.

Vrijdagochtend was het tijd voor onze eerste gamedrive. Ontzettend veel dieren gezien en foto’s gemaakt. Veel verschillende soorten vogels, olifanten, nijlpaarden, giraffen, zebra’s, buffels, veel verschillende soorten herten en tot slot een luipaard! Wat was het ontzettend mooi! En wat een geluk dat we al zoveel gezien hebben tijdens de ochtendsafari.
Om 16.00 uur was het tijd voor de nightdrive. Ontzettend spannend want je rijdt in het donker terwijl de meeste katachtigen aan het jagen zijn. Gelukkig hebben we alleen een hyena gezien die niet aan het jagen was. Na een aantal potjes uno was het tijd om heerlijk te gaan slapen.
Zaterdag wederom fantastische drives gehad en nog meer mooie foto’s gemaakt. Nog meer herten gezien, bavianen, springbokken, krokodillen, luipaarden, waterbokken, giraffen, zebra’s, pumba het zwijn en leeuwen. Ik ben vast nog een aantal dieren vergeten want het waren er zoveel.
We hadden een erg leuke gids die enorm veel wist te vertellen over alle dieren.
Hoogtepunten van de safari waren de leeuwen en welpjes die op 2 meter afstand aan het drinken en relaxen waren, giraffen die naast onze jeep gingen eten van een boom, olifanten met een pasgeboren olifant die voor de jeep liepen en tot slot parende herten/vogels en apen.

We hebben de big 4 gezien! De big 5 is niet te zien, de neushoorn leeft namelijk niet in het gebied.

Zondag was het tijd om weer richting Malawi te gaan. Na een relaxte/ slapende terugreis was het heerlijk om weer bij het Doingoood huis aan te komen. Het voelt wel echt als thuiskomen.

Vandaag zit ik precies op de helft van mijn prachtige reis. De tijd vliegt hier echt voorbij. Ik ben benieuwd wat mij de komende 2 maanden staat te wachten en wat ik nog mag zien. Ik heb er ontzettend veel zin in want elke dag is weer een verrassing hier.