joyvdvlist.reismee.nl

Chitipi Children of Nations

Het leven in Malawi zit vol verrassingen! Je maakt onwijs veel mee in één week en er komen vaak spontane dingen op je pad. Zo ook bij mij..
Ik ben namelijk afgelopen maandag gestart op een nieuw project: Chitipi Children of the Nations. De keuze om te gaan switchen van project was snel besloten. Op het vorige project, Children of Blessing start de zomervakantie begin december. Dat zou dus betekenen dat ik voor 2 weken naar een ander project toe zou gaan. 2 weken op een ander project vind ik voor het personeel, eventuele kinderen en mijzelf niet prettig omdat je toch aan elkaar moet wennen. Ook vind ik het onwijs leuk om bij verschillende projecten werkzaam te zijn en overal wat te leren. Vandaar mijn keuze om over te stappen naar Chitipi. Ik zal nu 5 weken werkzaam zijn op dit project als auntie Joy :-)

Bij Chitipi wonen ongeveer 35 kinderen tussen de 0 en 16 jaar in een huis. De kinderen zijn wees, halfwees of hebben een problematische thuissituatie. Het project wordt geleid door een echtpaar de ‘vader en moeder’ van de groep kinderen. Zij worden bijgestaan in de verzorging door enkele huismoeders. De kinderen in het huis gaan extern naar school en komen rond 13.00 uur thuis. In de middag maken de kinderen hun huiswerk en is er tijd voor leuke spelletjes. Verder is er een heel groot stuk landbouw grond waar mais, groenten en fruit verbouwd worden. Daarnaast worden er dieren gehouden (o.a. varkens en kippen). Op het terrein is een kleuterschool aanwezig. Op deze school zitten kinderen van buitenaf. In principe heeft de kleuterschool niets (meer) met het huis te maken.

Maandag was mijn eerste officiële dag. Op het project aangekomen zijn we naar de kleuterschool gegaan. Het is de bedoeling dat wij hier ’s ochtends helpen met het alfabet, tellen en spelletjes spelen.Thea was vandaag voor het laatst dus mochten de kinderen stickers plakken en tekenen. Na de snack kregen alle kinderen ballonnen en een lekker snoepje. Ballonnen blijven geweldig bij kinderen! Het was één chaos, maar ontzettend leuk. Tussen 10.30 uur en 12.00 uur werden de kinderen opgehaald en was het schooltje afgelopen. Nadat alle kinderen weg waren zijn we teruggegaan naar het huis. Er word elke middag voor ons gekookt. Rijst, groenten en bonen. Niet mijn favoriete maaltijd, maar je leert hier alles eten. Tussen 13.00 en 14.00 uur kwamen de kinderen thuis en hebben we stickers geplakt. Weer één groot feest want stickers komen niet voor in Malawi. Nadat de kinderen gegeten hadden begon het afscheid voor Thea. Zingen, dansen en muziek maken. Ondanks dat het niet mijn afscheid was stonden de tranen in mijn ogen. Het was zo lief en schattig! Na het afscheidsfeestje van Thea werd er verteld dat er een grote party zou zijn. Boxen werden naar buiten gereden, stoeltjes werden klaargezet en alle kinderen waren door het dolle heen. Uiteindelijk bleek dat ze de verjaardagen van de kinderen die in mei tot oktober jarig waren geweest gingen vieren. De stoelen werden opzij gezet, muziek aan en de heupen gingen los. We hebben uiteindelijk bijna 3 uur staan dansen met alle kinderen. Helaas worden de blanken er gewoon uit gedanst door de Afrikaanse meiden van 12 jaar maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben een ontzettende leuke avond gehad met alle lieve kinderen. Het was zichtbaar dat alle kinderen genoten.
Het was een mooie eerste dag en ik ben onwijs nieuwsgierig wat ik nog allemaal mag meemaken in de laatste 5 weken.

Wat ik nog even kwijt wil….
Het is onwijs leuk om van zoveel mensen te horen dat het leuk is om mee te reizen. Dank je wel voor alle reacties!
Oh ja, dank je wel lieve mama, papa, Tara en Matthijs voor de chocoladeletter!!

Liefs

Reacties

Reacties

Renee

.....de laatste 5 weken! Ben je al aan het aftellen? Ik ben zo benieuwd hoe je veranderd ben door deze buitenland-ervaring. Dank je wel voor de kaart die ik heb ontvangen!

Marcel

Wederom genoten

Hannah

Jeeeeeeej Chitipi !!! ?? Doe ze allemaal de groetjes van mij! Hebben ze uiteindelijk nog n afgedrukte foto van ons?

Oma Theulen

wat leuk om weer een reis verhaal te lezen wat een wereld toch die kinderen zijn al blij met een ballon daar kunnen wij allemaal een voorbeeld aan nemen kusjes Oma tot gauw

Tineke en Konstant ( zeer trotse ouders )

Lieve lieve Joy, Dank je wel weer!!
Het is geweldig om te lezen wat er allemaal gebeurt in het verre Afrika. Wat mooi om te lezen dat de kinderen gelukkig worden van jullie ( en van de ballonnen :
Wat is het ontzettend fijn dat je kon switchen naar dit project voor de laatste vijf weken. Ik weet dat je dit graag wilde, dus ben erg blij voor je!
Een ongelooflijk grote berg ervaring daar kom je straks mee thuis. En een onuitwisbare indruk van Malawi met zijn lieve kinderen.
Joy, geniet van deze laatste weken in Malawi, op dit schitterende project.
Jeetje Joy, wat zal jij ons straks veel te vertellen hebben en wat zal er veel zijn wat je een plaatsje moet zien te geven in je leven hier!

Lieverd, geniet van je heerlijk chocolade letter :)

Dikke kus van papa en mama en Tara

XXXXXXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood