joyvdvlist.reismee.nl

Het leven in Malawi

Ik geniet van de mooie dingen van Malawi, het land, de mensen en ja, ook van het wachten..
De mentaliteit van de lokale bevolking neem ik volgens mij al aardig over.

Dinsdag en woensdag heb ik bij de under 5 clinic gewerkt. Beide dagen was het ’s ochtends heel druk. Veel baby’s gewogen, gemeten en medicatie klaargezet en uitgedeeld. Woensdagmiddag nog even m’n visum verlengt. Gelukkig ging dit zonder problemen. Ik denk dat lachen wonderen doet ????

Donderdag en vrijdag heb ik 2 dagen meegelopen op de kinderafdeling. De laatste afdeling van mijn oriëntatie. Na een zeer beknopte rondleiding over de afdeling mocht ik gaan zitten in een soort zusterpost. Er was 1 patiënt aanwezig maar die was er nu even niet dus was er niets te doen. De afdeling bestaat uit heel veel bedden. Ik denk in totaal wel 40/50
Tijdens een dagdienst (07.00-17.00) zijn er twee verpleegkundigen aanwezig. In de nacht (17.00-07.30) is er één verpleegkundige aanwezig.
De verpleegkundige, Beauty vertelde dat er de afgelopen weken weinig patiënten waren en dat ze overdag met één verpleegkundige en een helpende werken.
Nadat ik een halfuurtje op de afdeling was kwamen er 5 kindjes binnen van de OPD. 2 kleine baby’s, 2 peuters en een meisje van 10 jaar.
4 kinderen hadden een sepsis. Dit is niet zo heftig als het klinkt want in Malawi noemen ze bijna alles een sepsis. Zodra er een ontstekingswaarde in het bloed gevonden word heb je een sepsis en word je opgenomen. 9 van de 10 keer valt het mee en mag het kind na een dag naar huis toe. Het meisje van 10 jaar had meningitis, al voor de derde keer… Het meisje was echt heel erg ziek.
Ik heb mij deze twee dagen wel nuttig kunnen maken op de kinderafdeling. Veel medicatie klaargemaakt en gegeven. Het geven van de medicatie werd niet altijd gewaardeerd door de kinderen, wat ik mij ook heel goed kan voorstellen. Penicilline, ceftriaxon en nog vele andere medicatie word onverdund gegeven, ik heb het nooit gevoeld maar het lijkt mij heel erg pijnlijk.

Vrijdag kwam Janneke nog even langs op het project. Er zijn momenteel 4 vrijwilligers in het ziekenhuis waardoor er helaas weinig te doen is omdat er momenteel weinig patiënten zijn.

Maandag had ik een gesprek met Janneke over de werkzaamheden in het ziekenhuis. Ik heb nu bijna 4 weken op mijn kont gezeten, alhoewel ik dat niet altijd even erg vond haha. Maar ik vond wel dat het tijd werd om aan de slag te gaan. We zijn tot de conclusie gekomen dat ik in oktober naar een ander project ga. Aankomende week ga ik met een aantal huisgenoten mee om te kijken op hun project zodat ik daarna mijn keuze kan gaan maken. Ik ben heel blij dat Janneke, Doingoood dit goed oppakt en het beste voor heeft met haar vrijwilligers. Echt super begeleiding! Ik heb ontzettend veel zin om aan de slag te gaan bij een ander project.

Woensdag ben ik met Liset mee geweest naar House of Hope. House of Hope is een crisisopvang voor kinderen tot 2 jaar. Zodra ik bij House of Hope binnen liep viel er een rust op mij. Wat een heerlijk gevoel was dat zeg. Alle huismoeders zijn goed herkenbaar en spreken goed Engels. Ik heb de hele dag bij de baby’s geholpen. Heerlijk om met deze kleine hummeltjes te knuffelen.

Donderdag en vandaag ben ik met Barbara mee geweest naar Children of Blessing. Op dit project zijn kinderen met verstandelijke en/of geestelijke beperking en hersenbeschadigingen. Hersenbeschadigingen komen vaak door insulten, malaria of zuurstoftekort bij de geboorte. Het project bestaat uit twee delen. Een schooltje en een zaaltje/ kamer waar kinderen fysiotherapie, ergotherapie, logopedie en verdere oefeningen krijgen. Donderdag heb ik samen met Barbara mee gekeken bij het aparte zaaltje waar kinderen met een ernstige vorm van autisme werden gestimuleerd om bijvoorbeeld met blokken te gaan spelen. Bijzonder om deze kinderen te observeren. Vandaag heb ik geholpen op het schooltje. Bij binnenkomst lekker gespeeld met de kinderen en gekletst met alle moeders. Ik vind het bijzonder dat de kinderen met een beperking zo goed opgevangen worden, ook door hun eigen familie. Aan het einde van de ochtend geholpen in het klasje met tellen van 0 tot 10, het alfabet en puzzels in elkaar zetten. Ik blijf gehandicapten kinderen geweldig vinden. De kinderen zijn met alles blij en lachen ook (bijna) altijd.

Het was een geslaagde week en ik ga dit weekend erover nadenken naar welk project ik wil. Maar eerst gaan we vanavond met het Doingoood huis een dansje wagen tussen de Afrikanen. De rest van het weekend lekker relaxen bij het zwembad.

Malawi, wat ben je fijn!

Heel veel liefs

Reacties

Reacties

Tineke een zeer trotse moeder :)

Lieve Joy, wat een heftige week heb je weer achter de rug. Wanneer ik je verhalen lees lijkt het je makkelijk af te gaan dat switchen en al die emoties.
Maar ik weet dat je worstelt met alle emoties die erbij komen.
Wat geweldig dat je, je zo goed aanpast in het land.
Dikke zoen van een bijzondere trotse mama!!!!!

Tineke een zeer trotse moeder :)

Bedankt dat ik deze week weer met je "mee" mag op je reis.
Wat een goed gevoel moet je dit geven.
GENIET ERVAN

Tionana XXXXXX

Tineke een zeer trotse moeder :)

Veel dansplezier vanavond :)
Jullie vallen vanavond nog meer tussen de Afrikanen.

Wies Theulen

Hoi lieve Joy,

Wat een mooi en prachtig verhaal heb je wederom geschreven. Heb gewoon een beetje het gevoel dat ik er bij ben, heel mooi hoe je alles verwoord!
En wat zal het moeilijk voor je zijn om te moeten kiezen waar je naar toe wilt, heel veel succes met je keuze! Maar zoals je schrijft ...... Eerst van je weekend genieten!
Succes en geniet van alles liefje xxxxx

agnes

Lieve Joy, wat me opvalt in de verslagen tot nu toe is dat je valt voor de vriendelijkheid, de opgewektheid en de liefde die je ontmoet, die je ziet temidden van begrensde mogelijkheden. Mooi. De verwondering over mensen die om gaan met wat er is.

oma theulen

wat een mooi verslag weer van jou .ik zie je wel bij de kinderen werken .leuk dat je het zo fijn heeft dat is voor de thuisblijver ook goed te zien ben heel trots op je oma

Marcel

Wat kun je leuk schrijven. Ik heb besloten dat ik ook naar Malawi wil!

Hilde

He kanjer. Gaat goed daar. Ik snap je gevoel bij de gehandicapten. Dat is een gevoel wat niet te omschrijven valt en voor menigeen ook niet te begrijpen. Dat heb je of heb je niet. Als ik ooit nog eens een keer de kans zou krijgen......

En die keuze die maakt ga je vast met je hart maken en dan is het goed.

Knuffel.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood